خواب دیدن اموات
پرسش و پاسخدسته بندی: اعتقادیخواب دیدن اموات
رادمرد پرسیده شده 4 ماه قبل

باسلام.لطفا بفرمایید چرا بعضی از اموات به خواب انسانهای زنده نمی آیند؟بنده ۵۰ روز است که پدرم را بر اثر بیماری که داشتند از دست دادم ولی تاکنون خواب ایشان را در عالم خواب  ندیدم.البته خواب میبینم که انگار در قید حیات هستند .و به صورت شخصی که دیگر در این دنیا نیستن خواب ایشان را ندیدم.ممنون میشوم بفرمایید آیا دلیل خواب ندیدنشان دلیل خاصی دارد.

1 پاسخ‌ها
مهدی عضو سایت پاسخ داده شده 4 ماه قبل

با سلام
خدا رحمت کند پدر بزرگوارتون رو
بر اساس روايات و هم‏چنين با توجه به ارتباط نسبى كه بدن برزخى با بدن مادى كه در زير خاك پنهان است، دارد.ارواح انسانى در برزخ براساس منزلت و فضايلى كه در دنيا داشته‏اند، امور دنيوى را درك كرده و حتى به خانواده خودسر زده و آنها را زيارت مى‏كنند و اين امر مى‏تواند در هر زمانى و براى هر فردى باشد ولى روز جمعه كمترين ومشخص‏ترين زمانى است كه در روايات وجود دارد، در اين باب تنها به ذكر دو روايت بسنده مى‏كنيم:
۱- اسحق‏بن عمار از امام كاظم(ع) پرسيد: آيا مؤمن خانواده خويش را زيارت مى‏كند؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟فرمود: بر حسب فضايلشان. پاره‏اى از آنان هر روز و پاره‏اى هر سه روز خانواده خود را زيارت مى‏كنند.
اسحق بن عمار مى‏گويد: در اثناى كلام حضرت دريافتم كه مى‏فرمود: كم‏ترين آنان هر جمعه (خانواده خود رازيارت مى‏كنند) پس گفتم: در چه ساعتى؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد يا مثل آن، پس خداوند فرشته‏اى را با او روانهمى‏كند تا چيزهايى را به او نشان دهد كه شاد شود و از وى چيزهايى را بپوشاند كه او را غمگين مى‏سازد، (كلينى، محمدبن ابراهيم، كافى، به تصحيح على‏اكبر غفارى، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۵۰، ج ۳، كتاب الجنائز، ص ۲۳۱، روايت پنجم).
۲- امام صادق(ع) فرمود: «به درستى كه مؤمن خانواده خويش را زيارت مى‏كند پس آنچه را دوست دارد مى‏بيند وآنچه را ناخوشايند دارد از او پوشيده مى‏شود و به درستى كه كافر خانواده خويش را زيارت مى‏كند پس مى‏بيند آنچه ناخوشايند اوست و از او پوشيده مى‏شود آنچه را دوست دارد. امام(ع) فرمود: پاره‏اى از ايشان هر جمعه زيارت مى‏كنند و پاره‏اى بر حسب عمل خود زيارت مى‏كنند»، (همان، ص ۲۳۰، روايت اول)
از بعضي روايات استفاده مي شود که امکان ارتقاي درجه در برزخ براي عده اي وجود دارد البته اين يکي از پاداش هاي بزرگ الهي است که هر کس را ياراي رسيدن به آن ها نيست اما شيعيان و دوستداران اهل بيت (ع) مي توانند به چنين مقاماتي برسند مثلا اگر در دنيا قرآن را به خوبي فرا نگرفته باشند در قبر به آن ها ياد داده مي شود و همين امر موجب توفيع درجاتشان مي شود.
حفص گويد: «شنيدم که امام موسي بن جعفر عليه السلام به مردي مي فرمود آيا دوست داري در دنيا باقي باشي؟ عرض کرد بله فرمود براي چه؟ عرض کرد براي خواندن قل هو الله احد پس حضرت مقداري سکوت کرده و پس از مدتي فرمودند: اي حفص کسي که از دوستان و شيعيان ما بميرد و قرآن را خوب نداند (يا نخواند) در قبر به او مي آموزند تا خداي تعالي به سبب آن درجه اش را بالا برد چرا که بهشت به اندازه آيات قرآن است به او گفته مي شود بخاون و به مقام بالاتر برو او هم مي خواند و بالا مي رود». (محمد بن يعقوب کليني، اصول کافي، ترجمه سيد هاشم رسولي محلاتي، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت، ج ۴، ص ۴۰۸، حديث ۱۰) از اين روايت به خوبي معلوم مي شود که تکامل افراد منحصر به دنيا نيست. بلکه در برزخ هم، براي عده اي خاص امکان دارد، ولي اين حقيقت هم شرائطي دارد از جمله اين که افراد شايستگي نيل به چنين درجاتي را داشته باشند. (محمد بن يعقوب کليني، اصول کافي، ج۲، ص ۶۰۶)
ملاقات برزخيان با يکديگر
از روايات معصومين (ع) استفاده مي شود که آنان در عالم برزخ يکديگر را مي شناسند و به ديدار يکديگر نيز مي روند. در روايتي حماد بن عثمان از امام صادق عليه السلام نقل مي کند. حضرت در جواب اين سؤال که آيا ارواح مؤمنان با يکديگر ملاقات مي کنند؟ فرمود: بله، و از يکديگر سؤال مي کنند و يکديگر را مي شناسند و هنگامي که يکي از آنها ديدي مي گويي فلاني است.
در بعضي روايات با تعبير «تيزاورون» زيارت و ملاقات ها ارواح با يکديگر را بيان مي کنند حتي در بعضي نقل ها از امام صادق عليه السلام آمده است که وقتي شخصي از دنيا برود ارواح ديگران نزد او آمده و از آنان درباره کساني که از دنيا رفته اند يا هنوز زنده اند سؤال مي کنند پس اگر گفت: او هنوز زنده است، به او اميدوار مي شوند، ولي اگر گفت مرده است گويند سقوط کرده است. (زيرا اگر سقوط نکرده بود و به عذاب الهي وارد نشده بود هم اکنون نزد ما بود)
سپس به يکديگر مي گويند او را ترک کنيد و بگذاريد تا از مرارت ها و سختي هاي مرگ آرامش يابد. (بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۹ ؛ علي محمد قاسمي، برزخ پژوهشي قرآني و روائي، انتشارات مؤسسه امام خميني ره، ص ۲۱۱ و ۲۵۶)
اما در مورد خواب ديدن اموات و ارتباط و تکلم با آنها دستوري را محدث قمي در مفاتيح الجنان ذکر کرده است که هر کس خواسته باشد در خواب ببيند يکي از پيامبران و امامان عليهم السلام را يا يکي از مردمان يا والدين خود را بخواند سوره شمس وليل و قدر و قل يا ايها الکافرون و سوره اخلاص و معوذتين قل اعوذ برب الفلق و برب الناس را پس بخواند صد مرتبه سوره قل هو الله احد و صد مرتبه صلوات بفرستد و بخوابد با وضو به جانب راست خواهد ديد هر که را که اراده کرده باشد ان شاءالله و تکلم خواهد کرد با او ان شاء الله هر چه بخواهد. (مفاتيح الجنان، ص ۸۱۲، حاشيه مفاتيح) برگرفته از پرسمان